Focus

Focus

 

Zweven

In een half uur reis je van Amsterdam naar Parijs, zo snel als een vliegtuig, zo comfortabel als een trein. En dat zonder CO2 uit te stoten. Kun je het je voorstellen? Als het aan Pieter Becking, teamcaptain van Delft Hyperloop ligt, is dat straks werkelijkheid. Zijn team met 35 studenten van TU Delft werkt aan een prototype van de hyperloop. Je kunt het vergelijken met een hogesnelheidstrein (in vaktaal: een pod) die door een vacuüm buizenstelsel zweeft, voortgedreven door magneten. Er is geen contact met de grond, zodat de pod zonder weerstand met de krachtige magneten enorm kan versnellen en afremmen. De vacuümbuis zorgt voor weinig weerstand van luchtdeeltjes, zo is er voor de voortstuwing weinig energie nodig. En die energie bestaat uit elektriciteit, opgewerkt uit zonne- en windenergie. Er komt geen fossiele brandstof aan te pas. Het duurt nog zeker vijftien jaar voordat we met de hyperloop tussen twee steden kunnen reizen, alleen al de bouw van de transportverbindingen duurt jaren. Om de techniek te versnellen, gaan hyperloop-teams uit de hele wereld elk jaar de strijd aan in de Hyperloop Competition. In Valencia presenteerde TU Delft in juli een revolutionaire voortstuwing. Alle andere achttien teams werken met elektromagneten op de pod, de magneten van TU Delft liggen op de track of op de grond. Zo zijn er geen zware batterijen nodig op de pod en bespaar je nog meer energie. In Spanje sleepte TU Delft twee van de zes prijzen in de wacht: de prijs voor het beste mechanische systeem in het prototype en de prijs voor hun schaalbaarheidsonderzoeken en ontwerpen voor hyperloop infrastructuur in Amsterdam.

 

De hyperloop is een mooi voorbeeld van een ontwikkeling die bijdraagt aan de duurzame mobiliteit van de toekomst. Dat sluit aan bij de visie van ASN Bank op mobiliteit. ASN Bank en de ASN-beleggingsfondsen zijn niet betrokken bij dit project.

Focus Hyperloop: zweven tussen steden

4/14
Loading ...