Sluiten
Volgens de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee dronk bijna de helft van de Nederlanders in 2015 duurzaam gecertificeerde koffie. Oftewel koffie die voldoet aan de eisen van een van onderstaande keurmerken. Deze organisaties hebben een gedragscode met sociale, economische en milieucriteria. Daar moeten boerenorganisaties aan voldoen om hun koffie duurzaam gecertificeerd op de markt te brengen.
Rainforest Alliance kijkt vooral naar behoud van natuur en biodiversiteit en veilige arbeidsomstandigheden;
Fairtrade (Max Havelaar) benadrukt het sociaal-maatschappelijke element, zoals democratie en eerlijke handel. Betaalt de boeren meer dan op de wereldmarkt en heeft ook aandacht voor het milieu.
UTZ Certified legt de focus op de verbetering van landbouwmethoden en arbeidsomstandigheden, maar heeft ook aandacht voor natuurbescherming.
Biologisch richt zich op de milieuaspecten van de koffieteelt.
Nespresso heeft geen van bovengenoemde keurmerken maar hanteert het eigen ‘AAA sustainable quality program’. Nespresso maakt afspraken met boeren over de prijs in ruil voor bepaalde milieueisen. Hiervoor werkt het samen met Rainforest Alliance.
Bron: Consumentenbond
Koffie en biodiversiteit
Koffie en de afvalberg
We zien dat je een verouderde browser hebt. Eentje die niet goed om kan gaan met HTML5.
Dit magazine is gemaakt met Magzmaker, het online magazine cms, dat gebruik maakt van moderne technieken gebaseerd op HTML5. We hopen we dat je de laatste versie van Internet Explorer, Google Chrome of Mozilla Firefox kunt installeren. Dat zijn browsers waarmee je dit magazine probleemloos kunt bekijken.
Download de laatste versie van Internet Explorer hier.
Download de laatste versie van Firefox hier.
Download de laatste versie van Chrome hier.