goed gesprek

Terug 



Na regen komt bier

food ondernemer - Freke van Nimwegen - instock_911
Joris Hoebe van Rainbeer

 

Een bierbrouwpakket van de Hema, daar begon het allemaal mee. Joris Hoebe, filmmaker en creatieve conceptenmaker voor de circulaire economie, wilde zoals elke hipster zijn eigen biermerk: ‘Maar wel met een goed verhaal.’ 

 

Lees verder   



Dat verhaal vond Joris toen hij studenten coachte bij Amsterdam Rainproof, dat regenwateroverlast bestrijdt in de hoofdstad. Hij vroeg zich af: hoe maak je bewoners op een leuke manier bewust van dit klimaatprobleem waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt? Tegelijkertijd verdiepte Joris zich in de kunst van het brouwen. Hij ontdekte dat de productie van bier door koken, spoelen en koelen veel drinkwater verbruikt. In Joris’ hoofd vielen het overschot aan regenwater en het waterverbruik in het brouwproces samen tot Rainbeer. Regen en bier, een verhaal dat zichzelf vertelt met een biertje erbij. ‘Bier is een perfect communicatiemiddel, mensen de les lezen werkt niet.’ 

food ondernemer - blokjes
food ondernemer - Freke van Nimwegen - instock_912

Joris had snel door dat de combinatie regen en bier succesvol kon worden. ‘Eigenlijk is regenbier niets nieuws. Al in de middeleeuwen werd bier gebrouwen van regenwater. Nu werken jonge brouwers graag mee aan een betere wereld.’ In 2016 liet hij zijn eerste Code Blond brouwen, een bittere blonde van Amsterdams regenwater. Inmiddels zijn dat maandelijks 6000 flesjes. De brouwer haalt daarvoor elke maand 2000 liter regenwater op bij Intratuin. Een duurzaam concept, een goed verhaal, enthousiaste brouwers en veel media-aandacht: Rainbeer (in 2016 winnaar van de ASN Bank Wereldprijs) verovert Nederland. Steeds meer steden willen hun eigen Rainbeer. Ook grote brouwers zijn geïnteresseerd. Joris gelooft in de toepassing van regenwater. ‘Over vijf jaar brouwen we het in heel Nederland. Daarna beginnen we aan soep, limonade en ijsjes van regenwater.’  

 

rainbeer.nl


Meer innovatieve ondernemers:

food ondernemer - vervolg - globe
food ondernemer - Freke van Nimwegen - instock_919

Eten redden

Instock . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1

Je bent wat je eet

Bieterbal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

Mannenvlees op de kaart

De Lekkere Man  . . . . . . . . . . . . . . 3

‘Ze horen er juist bij’

Kromkommer  . . . . . . . . . . . . . . .  4

Blije kippen

Kipster . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

food ondernemer - vervolg  - blokjes

Een bierbrouwpakket van de Hema, daar begon het allemaal mee. Joris Hoebe, filmmaker en creatieve conceptenmaker voor de circulaire economie, wilde zoals elke hipster zijn eigen biermerk: ‘Maar wel met een goed verhaal.’

10/18
Loading ...