HOE ZIT HET MET...

 

DUURZAAMHEID IN DE LUCHTVAART

Duurzaam vliegen bestaat nog niet en er is geen vooruitzicht dat het er snel gaat komen. Als we echt duurzaam willen reizen, moeten we afzien van vliegen. Het is nodig dat we niet alleen vaker besluiten het vliegtuig te mijden, maar ook zorgen dat de luchtvaart verder verduurzaamt.




Hoe zit het met: Duurzame luchtvaart - vliegtuig

Stap voor stap

verhaal  - pijl down

Anker1


Stap voor stap

Hoe verduurzaamt de luchtvaart? Wat kun je zelf doen om bij te dragen aan een lagere CO2 uitstoot als je gaat vliegen?

Er is goed nieuws en slecht nieuws als het gaat om duurzame luchtvaart. Het goede nieuws is dat je met continu innoveren en verbeteren stapje voor stapje kunt verduurzamen. Vliegtuigen worden langzaamaan iets efficiënter en stoten gemiddeld elk jaar 1,9 procent minder CO2 uit. Het slechte nieuws overheerst: de totale emissie van de sector is de afgelopen decennia sterk gestegen. De coronapandemie zorgde voor een tijdelijke dip. Het verduurzamen van de luchtvaart gaat nog vele tientallen jaren duren. De belangrijkste bijdrage is en blijft veel minder vliegen.



Hoe zit het met:
Vraag: Hoe vaak kun je met twee personen met de benzineauto naar Frankrijk op vakantie in plaats van één keer vliegen naar Bali, inclusief twee weken hotel?

3 keer


6 keer


9 keer


Anker2


Antwoord

Je kunt negen keer met twee personen met de benzineauto naar Frankrijk op vakantie in plaats van één keer vliegen naar Bali, inclusief twee weken hotel



Hoe zit het met duurzaamheid in de luchtvaart - auto
Hoe zit het met duurzaamheid in de luchtvaart - vliegtuig


Het gaat lang niet hard genoeg!

verhaal  - pijl down

Anker3


Het gaat lang niet hard genoeg!

  • Rond 2030 wordt er twee keer zoveel gevlogen als nu is de prognose. Boeing verdubbelt hun vloot tot 2036 tot bijna 47.000 vliegtuigen. Zonder maatregelen zal de uitstoot van vliegtuigen enorm toenemen.
  • Hoge aanschafkosten hinderen snelle vooruitgang. De kerosine-slurpende vliegtuigen van Airbus en Boeing kosten nieuw 100 miljoen dollar; die vervang je niet snel (pas na twintig jaar).
  • Om meer te innoveren, moet er een eerlijke prijs komen voor vliegtickets. Maar zelfs prijsverhogingen van honderd euro per vlucht ontmoedigen vliegen onvoldoende, zeggen deskundigen. En techniek alleen is ook niet de oplossing. Uiteindelijk moet de politiek paal en perk stellen aan het vliegen, als we een significante vermindering van vliegverkeer willen.
  • Vliegen draagt niet alleen door CO2-uitstoot bij aan klimaatverandering. Ook stikstofoxiden en waterdamp hebben een nadelige invloed op de atmosfeer en zorgen voor méér opwarming, vermoedelijk tot wel twee keer het effect van CO2 alleen (3,5%).


Wat willen we?

verhaal  - pijl down

Anker4


Wat wil Nederland?

De overheid wil de uitstoot van de luchtvaart in stappen verminderen:

2030: 14% van alle in Nederland getankte vliegtuigbrandstof is duurzaam. Vervoer van passagiers, bagage en vracht op luchthavens gaat alleen nog elektrisch.

2050: binnenlandse luchtvaart mag geen CO2 meer uitstoten.

Hoe zit het met duurzaamheid in de luchtvaart - tijdlijn

Wat wil de luchtvaart-sector?

Vanaf 2020 mag de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart niet meer groeien, maar moet CO2-neutraal zijn.

2070: nul CO2-uitstoot voor al het wereldwijde vliegverkeer.


Elektrisch vliegen?

verhaal  - pijl down.

Amker5

Elektrisch vliegen 

Er zijn kleine initiatieven met elektrische vliegtuigen voor de kortere afstand en voor het vervoer van kleinere aantallen passagiers.


Hoe zit het met duurzaamheid in de luchtvaart - elektrisch vliegen
  • Pipistrel, een Sloveens bedrijf, levert tweezittertoestellen, aangedreven met energie uit een accu. Het bereik is 68 kilometer bij zuinig vliegen, zonder tegenwind.
  • Ruimtevaartorganisatie Nasa ontwikkelt de X-57, een elektrisch vliegtuigje met veertien door batterijen aangedreven elektromotoren. Het toestel heeft een bereik van 160 kilometer en een snelheid van 275 kilometer per uur.
  • De E-Flight Academy op vliegveld Teuge is de eerste Nederlandse vliegschool waar ze volledig elektrisch vliegen.
  • Vliegtuigbouwer ZeroAvia wil in 2024 zonder CO2-uitstoot van Rotterdam naar Londen vliegen in een vliegtuig dat volledig op waterstof draait. Het toestel heeft negentien zitplaatsen.
  • Vliegmaatschappijen zetten in op het gebruik van duurzame brandstof, Sustainable Aviation Fuel, gemaakt van grondstoffen die geen ontbossing veroorzaken of de voedselproductie tekortdoen.

Welke oplossingen zijn er?

verhaal  - pijl down

Anker6

Welke oplossingen zijn er? (deel 1)

De luchtvaart duurzamer maken is niet gemakkelijk, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. Hij ziet de oplossing in ‘heel hard innoveren’ van de luchtvaartsector. Wat zijn volgens hem oplossingen?  


Vliegtuigen:
  • lichtere materialen, waardoor je minder brandstof nodig hebt;
  • betere aerodynamica en efficiëntere motoren die vliegtuigen steeds zuiniger maken.  

 

Met bovenstaande maatregelen bespaar je 15 tot 20 procent brandstof voor de volgende generatie vliegtuigen.

Hoe zit het met duurzaamheid in de luchtvaart_2052

Duurzame brandstof:
  • bio-kerosine, gemaakt van frituurvet en dierlijke vetten, zorgt voor minder CO2-uitstoot. In Nederland (Delfzijl) zijn plannen om in 2025 de eerste fabriek voor bio-kerosine in bedrijf te nemen. Kritische kanttekening: frituurvet en dierlijke vetten zijn lang niet voldoende beschikbaar om op grote schaal te produceren;
  • synthetische kerosine, gemaakt van uit de lucht afgevangen CO2, water en duurzame elektriciteit;
  • op lange termijn is een combinatie van waterstof-elektrisch aangedreven motoren mogelijk.


Welke oplossingen zijn er nog meer?

verhaal  - pijl down.

Anker7

WELKE OPLOSSINGEN ZIJN ER? (deel 2)

Financieel:

Stop met het subsidiëren van luchtvaart. Op dit moment is er alleen luchthavenbelasting, waardoor deze sector niet de stappen neemt die nodig zijn om bij te dragen aan de klimaatdoelen. Dat geld gaat naar Schiphol en andere luchthavens en is dus eigenlijk geen belasting. Door een stevige btw en accijnsbelasting in te voeren op kerosine en vliegtickets, stijgen de prijzen van vliegtickets en ontstaat de kans dat er minder gevlogen gaat worden. Het Nationaal Groeifonds maakte in april dit jaar bekend dat zij een kwart miljard euro investeren in de ontwikkeling van techniek voor waterstofvliegtuigen en de laad- en tankfaciliteiten die daarbij horen.

Hoe zit het met duurzaamheid in de luchtvaart

Wat kun je zelf doen?

verhaal  - pijl down

Naar boven 

Anker8

Wat kun je zelf doen?

Vier tips om zo duurzaam mogelijk te reizen of te vliegen

 

  • 1

    VLIEG niet, neem de trein 

    De enige oplossing die echt werkt is niet vliegen! Er is zoveel moois te zien in eigen land en in Europa, waar je met trein naartoe kunt. De besparing kan oplopen tot 80% minder CO2-uitstoot. De Europese Unie zet in op de groei van langeafstand-treinverbindingen in Europa. Een voorbeeld is de European Sleeper, de slaaptrein die sinds april dit jaar rijdt vanuit Brussel naar Praag, via onder andere Amsterdam en Berlijn.

  • 2

    VLIEG bewust 

    Weeg goed af hoe noodzakelijk het is dat je die vlucht maakt. Wil je iets doen tegen klimaatverandering, dan is het niet logisch om meerdere keren per jaar lange afstandsvluchten te maken.

  • 3

    Vlieg rechtstreeks

    Kies voor een rechtstreekse vlucht. Het is comfortabeler en zorgt ook voor minder CO2-uitstoot. Bij een overstap vlieg je om en maak je meer vlieguren.

  • 4.

    Vlieg economyclass 

    Een economyclass-zitplaats neemt minder ruimte in dan een businessclass-stoel; dat is minder vervuilend.




Disclaimer

verhaal  - pijl down

Wat beogen we met deze rubriek? We leggen ingewikkelde, duurzame thema’s uit in een combinatie van beeld en tekst, maken daarbij gebruik van beschikbare vakliteratuur en schakelen de hulp in van een of meer deskundigen. Volledig zijn is niet altijd mogelijk gezien de beperkte ruimte.

 

Bronnen: Joris Melkert: luchtvaartdeskundige TU Delft, TU Delft, International Energy Agency, Milieu Centraal, Europese Commissie, Luchtvaartindetoekomst.nl, Duurzaamvliegen.nl, FlyGRN, Nationaal Groeifonds, De Groene Amsterdammer, De Correspondent

Duurzaam vliegen bestaat nog niet en er is geen vooruitzicht dat het er snel gaat komen. Als we echt duurzaam willen reizen, moeten we afzien van vliegen. Minder vliegen dus, maar ook zorgen dat de luchtvaart verder verduurzaamt.

6/14
Loading ...