Kirsten Kossen
menselijke maat

1 miljoen handtekeningen voor leefbaar loon textielwerkers’

Al jaren maakt ASN Bank zich sterk voor een leefbaar loon in de kledingsector. Sinds kort bewandelen we daarbij ook een politieke weg: we zitten Europese politici achter de broek. Kirsten Kossen vertelt over ons pas gestarte Europese burgerinitiatief waarvoor 1 miljoen handtekeningen nodig zijn.

Lees verder 


HHet lijkt zo gewoon dat onze kleding en schoenen in landen als China, India, Pakistan en Bangladesh genaaid, gelijmd en gestikt worden. Toch is de grote schaal waarop dit gebeurt pas in de jaren 80 ingezet. Toen kozen grote merken onder het motto: maximaliseer je winst en minimaliseer je kosten voor een geografische verschuiving van arbeid. Producten van merken als Nike, Levi’s en Ralph Lauren werden niet langer in eigen fabrieken gemaakt, maar ingekocht bij kledingbedrijven in lage-inkomenslanden.

 

Wetsvoorstel in de maak

Dankzij journalisten als Naomi Klein en Teun van de Keuken (De slag om de klerewereld, tv-serie uit 2015), talrijke klokkenluiders op internet en organisaties als Fashion Revolution en Clean Clothes Campaign weet de gemiddelde consument tegenwoordig iets meer over de misstanden bij het maken van kleding. Toch is het gedrag van modebedrijven en consumenten door de jaren heen niet noemenswaardig veranderd. Hoe kan dat? Kirsten Kossen, mensenrechtenadviseur bij ASN Bank, legt uit: ‘Er is voor bedrijven onvoldoende reden om te veranderen. Het is financieel onaantrekkelijk, de wettelijke noodzaak ontbreekt en er is weinig druk vanuit de consument. Die ervaart het toch een beetje als een ver-van-zijn-bed-show.’ Maar het tij lijkt te keren, zegt Kossen. ‘In landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië is hard gewerkt aan wetgeving die voorschrijft dat wereldwijd actieve bedrijven hun verantwoordelijkheid voor misstanden in productieketens moeten nemen. Ook in het Europees Parlement waait een andere wind. In april 2020 kondigde de Belgische EU-Commissaris Didier Reynders aan met een wetsvoorstel te komen.’

 

Burgerinitiatief leefbaar loon

Met het burgerinitiatief voor leefbaar loon haakt ASN Bank in op het politieke draagvlak voor eerlijkere productieketens. Om ervoor te zorgen dat de Europese Commissie verplicht is om het voorstel te behandelen, hebben we één miljoen handtekeningen nodig van stemgerechtigde burgers uit minimaal zeven EU-landen. Samen met Fashion Revolution – een organisatie die na de Rana Plaza-brand in Bangladesh (2013) werd opgericht – onderzocht ASN Bank de kans van slagen van het initiatief. Kossen pikt er twee burgerinitiatieven uit: ‘Right 2 water uit 2014 was de meest succesvolle. Het was bedoeld om privatisering van Europese waterbedrijven tegen te gaan en resulteerde in Europese wetgeving. Veelbelovend is de campagne Save bees and farmers waar eind september 2021 een kleine 1,2 miljoen handtekeningen voor zijn geteld. Deze campagne voor bijen, boeren en biodiversiteit maakt zich sterk voor een wettelijk verbod op synthetische bestrijdingsmiddelen.’  

 

80 procent is vrouw

In oktober 2021 vond de eerste vergadering van het burgercomité plaats, een online bijeenkomst met veertien burgers uit negen EU-landen. Kossen was er ook bij: ‘Goed om die bevlogenheid te zien en te horen. En mooi om te zien hoe iedereen dit onderwerp vanuit haar eigen expertise benadert, van juristen, arbeidsdeskundigen, wetenschappers tot een voormalig lid van het Europees Parlement.’  

 

Opvallend is de vrouw-manverhouding: twaalf vrouwen, twee mannen. Kossen zegt daarover: ‘In de twintig jaar dat ik met maatschappelijk verantwoord ondernemen bezig ben, valt het me steeds weer op dat technische onderwerpen, zoals energie, vaak door mannen worden opgepakt en “zachte” onderwerpen door vrouwen. Wat hier wellicht meespeelt, is dat vrouwen over het algemeen iets meer met de modesector hebben dan mannen. En misschien is het uit solidariteit: van de circa 75 miljoen textielwerkers is 80 procent vrouw.’  

 

Bedrijven zelf aan zet

We hebben een jaar de tijd om één miljoen hand­tekeningen te verzamelen. Wanneer gaan textielwerkers iets merken van deze inspanningen? ‘Voordat er wetgeving is en bedrijven zich aan de nieuwe verplichtingen houden ben je jaren verder. Het zou helpen als het wetsvoorstel van Didier Reynders door het Europees Parlement en de Europese Raad wordt aangenomen als wet. Ons voorstel kun je zien als een logische aanvulling, een verdieping op die wet. We hopen dat bedrijven zelf door onze campagne al meer druk voelen om aan leefbaar loon te werken.’

 

Wil je ook eerlijke mode? Laat je e-mailadres achter en ontvang het laatste nieuws over onze actie. www.goodclothesfairpay.eu  

Naar boven 

ASN Bank maakt zich sterk voor een leefbaar loon in de kledingsector. Ook via de politieke weg: we zitten Europese politici achter de broek. Kirsten Kossen vertelt over het Europese burgerinitiatief waarvoor 1 miljoen handtekeningen nodig zijn.

12/15
Loading ...