Wat hebben 26 financiële instellingen en David Attenborough met elkaar gemeen? Beide willen een einde maken aan een stille natuurramp: het verlies van biodiversiteit. Attenborough, de 94-jarige filmmaker en bioloog, doet dat sinds de herfst met de documentaire A life on our planet (Netflix). ASN Bank en de 25 andere financiële instellingen doen dat middels een belofte aan de natuur. Wat die inhoudt? We gaan een bijdrage leveren aan het herstel en de bescherming van ecosystemen. Dat doen we door per investering of belegging de impact op de biodiversiteit te meten, de negatieve impact te verkleinen en de positieve impact te vergroten. Een vergelijkbare aanpak bestaat al voor CO2-uitstoot. Het idee ontstond 5 jaar geleden tijdens een treinreis naar de Klimaattop in Parijs. Inmiddels hebben 80 financiële instellingen, geïnitieerd door ASN Bank, de aanpak omarmd. asnbank.nl/belofteaannatuur
Op de redactie slingert altijd wel een exemplaar van het boek ‘Dit is een goede gids – voor een duurzame lifestyle’. Door de jaren heen kregen vele afscheidnemende collega’s en relaties het witte boek cadeau. Na 3 jaar komt Marieke Eyskoot met een opvolger, speciaal voor kinderen vanaf 9 jaar. Het heet: ‘Dit is een goed gidsje – voor een betere wereld’ en is te koop voor € 17,50.
In het meinummer van Goedgeld gaven we een voorproefje op de foto-expositie ‘Borealis – life in the woods’ van het duo Jeroen Toirkens (fotograaf) en Jelle Brandt Corstius (journalist en documentairemaker). De tentoonstelling in het Fotomuseum Den Haag kon door coronamaatregelen helaas niet doorgaan. Voor liefhebbers is er goed nieuws: de tentoonstelling staat vanaf 20 januari opnieuw gepland in Fotomuseum Den Haag. Tot 13 juni kun je de expositie bezichtigen. Omdat ASN Foundation de sponsor is van deze expositie ontvang je € 2,50 korting op een entreebewijs van € 10 (ASN-pas meenemen is aanbevolen). Tickets voor het museum moet je online reserveren. Gebruik bij het bestellen de ASN kortingscode FM46003042 (voor maximaal 2 kaartjes). fotomuseumdenhaag.nl
Het ASN Groenprojectenfonds heeft de afgelopen maanden twee nieuwe projecten gefinancierd: de bouw van een windpark in de Limburgse gemeente Peel en Maas en de aanleg van een drijvend zonnepark ten noorden van Zwolle. Het windpark zal genoeg stroom leveren voor ruim 5.000 huizen in de gemeente Peel en Maas. Het drijvende zonnepark bij Zwolle levert straks stroom aan 7.000 huishoudens en is met 18 hectare en 72.000 panelen het grootste drijvende zonnepark in Europa. Om de impact van het zonnepark op de natuur te beperken, is slechts dertig procent van het wateroppervlak voorzien van zonnepanelen. Daarnaast heeft het park brede lichtstraten en goede luchtcirculatie, waardoor het waterecosysteem niet verstoord raakt. samenduurzaampeelenmaas.nl
Hoe staat het met de natuurversterkende projecten bij windmolenparken in de Noordzee? Oplettende lezers weten dat we in Goedgeld geregeld stilstaan bij de projecten van De Rijke Noordzee. Floris van Hest, directeur Stichting De Noordzee (met Natuur & Milieu en ASN Bank initiatiefnemer van dit programma) gaf in oktober een update: ‘Van het project Luchterduinen (voor de kust van Noordwijk) leren we dat natuurontwikkeling op zee zeer kansrijk is.’ In oktober en november stond het neerzetten van oestertafels in het windpark voor de kust van het Zeeuwse Borssele en voor de kust van Scheveningen op de planning. Lees het interview op asnbank.nl.
Maar liefst 2.600 vrijwilligers onderzochten afgelopen zomer de kwaliteit van onze kleine wateren. Op initiatief van ASN Bank en Natuur & Milieu namen ze watermonsters in slootjes, vijvers, grachten en kleine plassen. De uitkomst was helaas – net als in 2019 – negatief: 8 op de 10 kleine wateren in Nederland heeft een matige tot slechte kwaliteit. ‘Een urgent signaal aan alle betrokkenen’, stelt Roel Nozeman, senior adviseur biodiversiteit bij ASN Bank. ‘In dit water spelen ’s zomers kinderen. Vissen, insecten en andere dieren zijn ervan afhankelijk. Schoon water is van levensbelang voor een gezond ecosysteem.’ Voor de tweede editie van ‘Vang de Watermonsters’ sloten ook de Unie van Waterschappen en zeven waterschappen aan. Zij roepen nu alle waterpartners op om het doel voor 2027 te halen. In dat jaar moeten alle kleine oppervlaktewateren gezond en schoon zijn. asnbank.nl/watermonsters
Kan de warmte van gebruikt water uit badkamer, keuken en wasmachine worden hergebruikt? Ja, dankzij de HeatCycle-installatie van Auke de Vries en Sander Wapperom, oud-studenten van de TU Delft. De installatie draait in een testhuis in Delft, kost inclusief subsidie circa € 3.000 en bespaart jaarlijks tot 650 m3 gas en een ton CO2-uitstoot. ‘Alles aan hun oplossing om woningen te verduurzamen klopt en beide ondernemers zijn heel bevlogen en betrokken bij het onderwerp’, aldus jurylid Pieter Smeets. ‘Ik heb het gevoel dat dit heel groot kan worden.’
Denk je aan cacao dan denk je waarschijnlijk aan een chocoladereep, chocopasta of chocolademelk. Een onbekende traktatie is het vruchtvlees dat de cacaoboon omhult. Je kunt er heerlijke sappen en soda’s van maken, ontdekte Linda Klunder. En de cacaoboer verdient iets extra’s met de verkoop van vruchtvlees. Met de € 15.000 gaat Kumasi de eerste 100.000 flesjes zoete cacaodrank produceren en marktonderzoek doen. Houd het frisdrankschap in 2021 goed in de gaten.
Ontwerper Tamara Orjola bedacht een methode om van dennennaalden textiel te maken. Haar Forest Wool is een veelbelovend alternatief voor katoen: er is geen extra landbouwgrond en water nodig voor de productie. Dennennaalden zijn er genoeg: jaarlijks worden in de Europese Unie 600 miljoen dennenbomen gekapt. Het pas dit jaar opgerichte Forest Wool gaat de € 10.000 gebruiken om meer prototypes te ontwikkelen en het procedé verder te ontwikkelen.
Voedselredders Ayuk Bakia en Scifo Minnaard maakten zich druk om de grootschalige verspilling van groente en maken nu falafel van groentereststromen. Dat doen ze zo opvallend dat ze de publieksprijs van 2020 wonnen. Met de € 5.000 willen ze nog meer Nederlanders laten kennismaken met hun producten.
ASN Bank organiseert sinds 2008 de ASN Bank Wereldprijs, een competitie voor duurzame startups in Nederland. Deelnemers maken kans op een uitgebreid traject met coaching, training en publiciteit. Hiermee helpt de bank duurzame ondernemers hun positieve impact te vergroten. In eerdere edities vielen Fairphone, Yoni en ptthee in de prijzen, inmiddels bekende duurzame merken.
Naar boven