Goed nieuws
Nieuws_1401

Wijzer met euro’s

Jong geleerd, oud gedaan. Met dat gezegde in gedachten organiseert Eurowijs sinds 2013 geldlessen voor kinderen. Eurowijs is een initiatief van de Volksbank, het moederbedrijf van ASN Bank. Maar liefst 200.000 kinderen kregen al les in geldzaken, vaak door een medewerker van ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank of SNS voor het digibord. Voor het op maat ontworpen lesmateriaal hoeven scholen overigens niets te betalen. Hiermee maakt de Volksbank echt werk van haar maatschappelijke doelstelling om de financiële weerbaarheid in Nederland te vergroten.



Zo maakt (veel) geld gelukkig

Geld zo inzetten dat het meer mensen gelukkig maakt. Het is niet alleen ons motto, maar ook het principe waarop het platform Leefbaar loon – in 2018 mede opgericht door ons – is gestoeld. Eerst bestond het Platform Living Wage Financials nog uit 8 grote beleggers met een portefeuille van 725 miljard, een jaar later zijn we met 12 en vertegenwoordigen we een beleggingsportefeuille van 2,5 biljoen euro. In september ontving het platform de internationale PRI-prijs (Principles for Responsible Investments) voor beste initiatief op het gebied van maatschappelijk verantwoord beleggen en actief aandeelhouderschap.


Nieuws_1402

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ondertussen
in het fabelbos

Om onze bekendheid te vergroten maken we zo nu en dan reclame op tv. In de laatste commercial leggen we uit dat we geen zaken doen met landen, projecten en bedrijven die mensenrechten aan hun laars lappen. In minder dan 30 seconden, vanuit het fabelbos. Met in de hoofdrol het Overheersbeestje, een schreeuwend lieveheersbeestje met een reusachtige zonnebril. De commercial sluit af met de zin ‘gelukkig kan hij niet overal op krediet rekenen’. Deze fabelbosproductie, een combinatie van stop-motion en computeranimatie, is een coproductie van Selmore en Ambassadors. Nieuwsgierig? Google dan op ‘asn overheersbeestje’.


Voordeel, waar sta je?

Niet zo lang geleden vond je in Goedgeld duurzame aanbiedingen. Sinds we afgelopen september een switch maakten naar meer ruimte voor interviews, namen we afscheid van de voordeelpagina’s. Niet getreurd. Je kunt nog steeds profiteren van interessante kortingen op duurzame producten. Vanaf elke 1e van de maand vind je onze nieuwe aanbiedingen op asnbank.nl/voordeel.




 

 

 

 

 

 

 

 

Bakkie crowdfundkoffie

Het geeft een goed gevoel om ASN-klanten en jonge, duurzame ondernemers aan elkaar te koppelen. Dat deden we onlangs met een campagne rond een crowdfundings­actie voor het Amsterdamse koffiebedrijf Moyee Coffee. Mede dankzij onze aandacht had Oneplanetcrowd binnen 48 uur de financiering rond. Met het ingezamelde krediet van € 401.000 koopt Moyee volgend jaar gebrande en verpakte koffie van 400 Ethiopische koffieboeren. Volgens het fairchainprincipe wordt de koffie lokaal gebrand en verpakt. Het voordeel voor de koffieboer is dat hij de helft van de toegevoegde waarde krijgt. Ook interesse in crowdfunding? Kijk op asnbank.nl/crowdfunding.

Lees verder  

Voor de wereld van morgen

Goednieuws_1434

En de ASN Bank Wereldprijs gaat naar …



Goednieuws_1472

PTThee

Hoofdprijs € 25.000 & publieksprijs € 5.000 

Een kopje kruidenthee drinken en zo bijdragen aan het herstel van de biodiversiteit in Nederland. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. En toch werkt het zo. Op de akkers van biologische boeren verbouwen Matthijs Westerwoudt en Daan van Diepen klassieke inheemse kruiden als kamille, brandnetel en korenbloem. Kruidenthee van Nederlandse bodem dus. Consumenten blij met een smaakvolle kop thee, insecten met meer geurige bloemetjes. ‘Van het prijzengeld gaan we een theefabriekje inrichten en de verpakking verbeteren.  



Goednieuws_1436

Twenty

Tweede prijs € 15.000

Cosmetische producten als shampoo bestaan voor ongeveer 80% uit water. Dit betekent dat 4 van de 5 met shampoo gevulde vrachtwagens eigenlijk alleen water vervoeren. Dat kan efficiënter bedacht Mirjam de Bruijn. En zo kwam ze op Twenty, capsules shampoo die in een herbruikbare shampoofles gevuld met water oplossen. Minder transport en dus minder CO2-uitstoot én minder afval. Het product krijgt volgens Mirjam niet een typische eco-look: ‘Het moet er juist luxe uitzien zodat het ook mensen overhaalt die duurzaamheid niet op één hebben staan.’ Samen met mede-oprichter Ilse Kwaaitaal gaat Mirjam de komende maanden verder werken aan het eerste Twenty-product.


Goednieuws_1437

CaffeInk

Derde prijs € 10.000

Naar koffiedik kun je kijken, om de toekomst te voorspellen. Je kunt er ook pigment voor inkt uit halen en olie voor cosmeticaproducten. Die laatste twee toepassingen komen op het conto van CaffeInk. ‘Wij zien waarde waar anderen afval zien’, zegt Eline Leising één van de drie oprichters over het tweede leven van koffiedik. De jury had lovende woorden voor het concept: ‘Jullie blinken uit in innovatiekracht, je verbindt verschillende markten met elkaar en daardoor is de algehele impact op de samenleving groot.’

De uitreiking van de 12e ASN Wereldprijs vond plaats op 13 november in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.


Naar boven 

Goednieuws: korte nieuwsberichten voor klanten van ASN Bank en nieuws over de wereld van morgen.

5/13
Loading ...