Hoe zit het met...

 

Het nieuwe rijden 3.0

De campagne ‘Het Nieuwe Rijden’ stimuleerde automobilisten over te gaan op een zuiniger rijgedrag door slimmer te rijden.

Hoe zit het met: Soja_1537


Op initiatief van Martin Kroon en Henk Wardenaar komt er een vervolg: Het Nieuwe Rijden 3.0. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt, als onderdeel van de uitvoering van het Urgenda-vonnis, € 1 miljoen per jaar beschikbaar voor een nieuwe campagne om de noodzakelijke verandering in rijgedrag in gang te zetten, Het Nieuwe Rijden 3.0.



Hoe zit het met: check

Geschikt voor:

  • elk type auto en vrachtwagen
  • met elke soort brandstof
  • ook voor elektrische voertuigen (later meer daarover…)

Waarom is het nodig?

verhaal  - pijl down - /media/afbeeldingen/icon-pijljte.png

Soja telen en consumeren


Waarom is het nodig?

 

Het Nieuwe Rijden vermindert de CO2-uitstoot en kan een flinke bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen: in 2030 55% minder CO2-uitstoot ten opzichte van 1990. De potentiële bijdrage op korte termijn is 1 megaton CO2 per jaar.



Hoe zit het met: Het nieuwe rijden

Lees hier meer over de klimaatwet  

Wanneer begon ‘Het Nieuwe Rijden’?

verhaal  - pijl down.

Soja als veevoer


Eind jaren ’90 was de eerste campagne

Historie



Hoe rijden wij nu?

verhaal  - pijl down

Soja, waar wordt het verbouwd


Het kan nog veel zuiniger!

Circa 20% van de automobilisten rijdt echt zuinig. Het gros van de automobilisten wil wel brandstof besparen, maar rijdt uit gewoonte met te veel gas en toeren in een te lage versnelling.


Zo bespaar je 10 tot 20% Op je brandstof-kosten 

Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0 - schakelen
  • Schakelen 

    Schakel tussen 2.000 en 2.500 toeren naar een hogere versnelling. Het beste schakelmoment ligt rond de 2.000 toeren. Moderne auto’s met automaat doen dat vanzelf al in de stand ‘ECO’.

Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0 - Accelereer rustig
  • Accelereer rustig 

    Moderne (turbo-)auto’s hebben veel vermogen en verbruiken tijdens vlot accelereren al gauw 1 op 3 tot 1 op 5. Brandstofverspilling beperken lukt alleen door minder hard op te trekken en minder gas te geven.

Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0 - vermijd
  • Vermijd hoge snelheden en hoge toerentallen 

    Bij hogere snelheden boven 100 km/u loopt het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot sterk op. In de bebouwde kom kun je bij 50 km/uur de 4e versnelling kiezen, op buitenwegen (60/80 km/u) de 5e of 6e versnelling om het toerental zo laag mogelijk te houden

Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0 - Stationair draaien
  • Stationair draaien 

    Zet de motor af bij korte stops (langer dan een minuut), zoals bij een openstaande brug, een spoorwegovergang, een boodschap of in de file. Start-stop-automaten doen dat al vanzelf.

Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0 - Anticipeer ...
  • Anticipeer op het overige verkeer 

    Door zo ver mogelijk vooruit te kijken kun je op het overige verkeer en verkeerslichten anticiperen. Hierdoor vermijd je abrupt en nodeloos remmen. Als je snelheid moet minderen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig het gas los en laat de auto in de versnelling uitrollen.

Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0 - Banden op spanning houden
  • Bandenspanning 

    Als banden te zacht zijn, ontstaat onnodig veel wrijving en slijten de banden sneller. Controleer regel­matig, het liefst maandelijks, de bandenspanning. Een beetje extra spanning (+ 0,3 bar) boven de laagste waarde geeft een lagere rolweerstand, een langere levensduur en een betere wegligging.

Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0 - Gebruik de boordcomputer
  • Gebruik de boordcomputer, toerenteller en cruise-control 

    Een toerenteller, boordcomputer en cruise-control zijn onmisbaar bij toepassing van Het Nieuwe Rijden en voor maximale brandstofbesparing. Zo zorgt de cruise-control voor een gelijkmatige snelheid, minder brandstofverbruik, minder stress en meer comfort.


Wat zijn de voordelen van HNR 3.0?

verhaal  - pijl down

Soja 

Voordelen van HNR 3.0 zijn:

 

CO2 en luchtkwaliteit: door het aanpassen van de rijstijl kun je veel brandstof besparen, zodat de uitstoot van CO2 en stikstof vermindert. Zo kun je zelf bijdragen aan een beter klimaat. Door een meer gelijkmatige rijstijl presteren automotoren beter en schoner en verbetert de luchtkwaliteit.

Minder bandenslijtage: met een gelijkmatige rijstijl slijten de banden aanzienlijk minder dan bij een ‘sportieve’ rijstijl. Ook de juiste spanning in alle banden bespaart veel brandstof en vergroot de veiligheid.  

Auto gaat langer mee: door rustiger te rijden, slijt je auto aanzienlijk minder snel. De motor wordt minder belast, net als de versnellingsbak, de wielophanging en de stuurinrichting.  

Minder brandstofverbruik: Het Nieuwe Rijden kan een brandstofbesparing van tenminste 10 tot 20% opleveren (gemiddeld per automobilist 100 tot 200 liter brandstof per jaar) of nog meer als je alle tips consequent toepast. Probeer maar!.  

Veiliger rijden: een ontspannen en anticiperende rijstijl volgens Het Nieuwe Rijden zorgt voor een verbetering van de verkeersveiligheid. De kans op een aanrijding is kleiner als je ver vooruitkijkt, ontspannen bent, rustig accelereert en een gematigde snelheid aanhoudt.



En hoe zit het met een Elektrische auto?

verhaal  - pijl down

Soja impact op millieu

ELEKTRISCHE AUTO

In een elektrische auto kun je ook veel energie besparen door rustiger te accelereren en hoge snelheden te vermijden. Elektrische auto’s hebben als voordeel dat het actuele stroomverbruik direct zichtbaar is op de uitgebreide boordcomputer. Het Nieuwe Rijden vergroot je actieradius.

Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0 - elektrische auto

nieuwE AUTO's

Als je een nieuwe (turbo)auto koopt, is die (‘op papier’) al heel zuinig, maar echt zuinig wordt die pas als je Het Nieuwe Rijden toepast. Dus: rijden met lage toeren, en optrekken met minder gas geven. Hoe meer pk’s je gebruikt, des te minder zuinig.

Wat zijn de meest zuinige (en ‘schone’) auto’s van het moment? De ANWB geeft een overzicht.



Als alle 12 miljoen automobilisten en vrachtwagenchauffeurs 10% zuiniger zouden rijden,
hoeveel CO2-uitstoot bespaart dit per jaar?
Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0_1884


> 0,3 megaton


> 3 megaton


> 13 megaton


Verantwoorde soja

Het goede antwoord is: 


Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0_1883

10% zuiniger rijden bespaart:

3 megaton

(= 3000.000.000 kg CO2: de uitstoot van 10% van circa 13 miljard liter benzine en diesel die we per jaar verbruiken)

 

Om in 2030 55% minder CO2-uitstoot (ten opzichte van 1990) te hebben, moeten we volgens het Planbureau voor de Leefomgeving 41 megaton CO2 besparen (cijfers 2018).

Tot slot nog een tip:

de schoonste en zuinigste kilometer is een niet gereden autokilometer. Pak voor korte ritten vaker de fiets of de e-bike.

Hoe zit het met ... het nieuwe rijden 3.0_1882


Keurmerken voor soja

Naar boven 

Het Nieuwe Rijden 3.0: het ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt € 1 miljoen per jaar beschikbaar voor een nieuwe campagne om de noodzakelijke verandering in rijgedrag in gang te zetten.

5/13
Loading ...