Column - Madeleijn van den Nieuwenhuizen

gastcolumn Madeleijn van den Nieuwenhuizen

Groen applaus

Afgelopen herfst kondigde KLM aan op Europese vluchten alleen nog vegetarische lunches te serveren in de Economy Class. ‘Met een honderd procent vegetarische keuze komen we tegemoet aan de toenemende vraag van passagiers en dragen we op een positieve manier bij aan het milieu’, aldus de luchtvaartmaatschappij.

Lees verder 



Het internet gaf me, zoals zo vaak, een meme: een cartoonhondje dat aan tafel zit en doet alsof er niets aan de hand is terwijl de vlammen om het huis slaan. In de meme in kwestie zit hij in het vliegtuig en is er een vegetarische burrito op zijn tray gefotoshopt. ‘KLM: alleen nog vegetarisch in Europese economy class’, aldus de krantenkop die erboven was geplakt. Want ja, eerlijk gezegd voelt het wrang als een van de meest vervuilende industrieën in het nieuws komt voor het vegetarische voedsel dat ze serveren tijdens hun eindeloze vluchten. Goede stap, maar verdient het applaus?

 

Het olie- en gasbedrijf Shell weet al sinds 1986 dat klimaatverandering een rechtstreeks gevolg is van menselijk handelen (en van bijvoorbeeld de fossiele industrie), maar meer dan dertig jaar later is alleen hun communicatie-afdeling vergroend, zoals klimaatprotestgroep Extinction Rebellion het formuleert. Vrachtwagens van Shell zijn beplakt met foto’s van bomen en sappige groene bladeren. Ondertussen investeert het bedrijf de komende jaren wederom miljarden in de productie van olie, aardgas en plastic.

 

Bedrijven hebben vaak, op z’n zachtst gezegd, een ambigue houding ten aanzien van klimaat en vergroening – zo ook de bankensector. Green finance is helemaal in, verscheidene banken hebben zogeheten groene producten voor mensen die klimaatbewust willen beleggen of sparen. Maar maakt het de sector als geheel onder de streep groener? Betekenen groene obligaties bijvoorbeeld dat een bank alle duurzame leningen in één mandje heeft gestopt zodat jij gerustgesteld kan slapen, of betekent het dat de bank actief investeert in méér duurzame samenwerkingsverbanden en bijvoorbeeld ‘nee’ zegt op zwaar vervuilende industrieën of bedrijven die wellicht winstgevender zijn? Ik wil best applaudisseren, maar alleen als de gevierde vooruitgang gepaard gaat met de transparantie om haar te controleren.

Madeleijn van den Nieuwenhuizen werkt als rechtshistoricus en mediacriticus. Op haar Instagram-account @Zeikschrift belicht ze misstanden in de Nederlandse media, zoals genderstereotypering, stelselmatige afwezigheid van stemmen en misleidende informatie over het klimaat.

Naar boven 

Madeleijn van den Nieuwenhuizen schrijft in haar gastcolumn over KLM die sinds kort vegetarische lunches serveert in de Economy Class op Europese vlucthen. Een goede stap, maar verdient het applaus?

12/13
Loading ...